Extra bij te boeken

  1. Home
  2. Vakantie
  3. Reisinfo
  4. Extra bij te boeken

Extra's bij te boeken

Autohuur

Belangrijke informatie bij het huren van een auto
Creditcard 
Rijbewijs 
Minimum en maximum leeftijd 
Autotypes

Autohuurvoorwaarden
Algemene voorwaarden Sunny Cars 
Voorwaarden per bestemming

Ophalen & Inleveren
Autohuur optioneel bij de accommodatie
Autohuur optioneel vanaf de luchthaven 
Autohuur inclusief vanaf de luchthaven
Online inchecken 
Inleveren
Ophalen & inleveren buiten openingstijden

Inbegrepen bij jouw huurauto
Inclusief 
Extra verzekering

Extra's
Baby- en kinderzitjes 
Navigatiesysteem 
Grensoverschrijding

Schade
Schade aan de huurauto


Belangrijke informatie bij het huren van een auto

Creditcard
Voor het huren van een auto is een creditcard met pincode verplicht. Deze is nodig om de borg te voldoen. Het is noodzakelijk dat de creditcard op de naam van de hoofdbestuurder staat.

Geen creditcard met pincode op eigen naam? In een enkel geval kunnen wij opvragen of een contante waarborg door het verhuurbedrijf wordt geaccepteerd. Deze aanvraag is alleen mogelijk wanneer in de huurvoorwaarden staat vermeld dat een creditcard is aan te raden. Wanneer de voorwaarden vermelden dat een creditcard verplicht is, kan hier helaas niet van worden afgeweken.

Wil je de hoofdbestuurder wijzigen omdat de credit card op naam van een medereiziger staat? Je kunt de hoofdbestuurder eenvoudig wijzigen via Mijn Sunweb.

Rijbewijs
Het is verplicht dat je minimaal 1 jaar in het bezit bent van een geldig rijbewijs wanneer je een huurauto huurt.

Minimum en maximum leeftijd
Aan het huren van een auto is altijd een minimum leeftijd gebonden. Deze leeftijd verschilt per bestemming. Deze lees je in de voorwaarden per bestemming.

Sommige bestemmingen hanteren ook een maximum leeftijd, welke ook per bestemming verschilt. Deze lees je in de voorwaarden per bestemming.


Soms is het mogelijk om tegen een meerprijs de minimum of maximum leeftijd te verhogen. Wanneer dit mogelijk is vind je dit terug in de voorwaarden per bestemming. Het is mogelijk dat de dekking van de verzekering hierdoor ook uitgebreid moet worden. Wanneer dit het geval is, informeert Sunweb je over de meerprijs.

Autotypes
Je boekt bij Sunweb altijd een huurauto in een bepaalde klasse. Ter verduidelijking vermelden wij tijdens het boeken altijd één model die in die klasse valt. Jouw huurauto is dus gelijkwaardig aan dat model en dient puur ter indicatie.

Boek je een vakantie inclusief autohuur? De auto die inclusief wordt aangeboden valt dan in de klasse small. Tijdens het boeken kun je in stap 1 jouw auto upgraden tegen een meerprijs. Jouw vakantie al geboekt? Neem dan contact met ons op.

Let op
: een huurauto is altijd op aanvraag en nooit gegarandeerd, ook bij vakanties inclusief huurauto. Als de auto niet beschikbaar is zal iemand van Sunweb contact met je opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

Autohuurvoorwaarden

Ophalen & Inleveren

Autohuur optioneel bij de accommodatie
Wanneer jij de huurauto afgeleverd wenst bij jouw appartement of hotel, dan kan dit pas op de dag na aankomst op jouw vakantiebestemming tot en met de dag van vertrek. De auto huur je per 24 uur. De auto wordt rond 10.00 uur gebracht bij jouw accommodatie en rond 10.00 uur ook weer opgehaald bij jouw accommodatie.

Voorbeeld: Je komt aan op maandag en gaat 8 dagen op vakantie. Je huurt de auto van dinsdag tot en met zondag (6 dagen). Sunny Cars reserveert de auto dan voor 5 x 24 uur: vanaf dinsdag om 10:00 uur (of een andere dag naar keuze) tot en met zondag 10:00 uur.

Autohuur optioneel vanaf de luchthaven
Je kunt er voor kiezen om de auto op te halen op de luchthaven als je aankomt en weer in te leveren op de dag van vertrek op de luchthaven. Zo beschik je de gehele vakantie over de huurauto. Verschilt de aankomst- en vertrekluchthaven? Dan betaal je mogelijk one way kosten. Indien dit van toepassing is vind je dit terug op de autohuurvoorwaarden die te vinden zijn in boekingsstap 1 en jouw Mijn Sunweb account. Daarnaast ontvang je de voorwaarden samen met de autovoucher ongeveer één week voor vertrek per e-mail.

Let op! Op sommige luchthavens is de verhuurlocatie te ver om te lopen. Er is dan een gratis shuttle service die jou naar de verhuurder brengt. Is dit voor jouw bestemming van toepassing? Dan vermeldt Sunny Cars dit op jouw autohuurvoucher. Deze ontvang je uiterlijk 1 week voor vertrek per mail.

Autohuur inclusief vanaf de luchthaven
Bij een aantal vakanties is de huurauto standaard inbegrepen voor de gehele reisduur. De auto haal je op bij aankomst op de luchthaven en lever je aan het eind van de vakantie ook weer in op de luchthaven.

Let op! Op sommige luchthavens is de verhuurlocatie te ver om te lopen. Er is dan een gratis shuttle service die jou naar de verhuurder brengt. Is dit voor jouw bestemming van toepassing? Dan vermeldt Sunny Cars dit op jouw autohuurvoucher. Deze ontvang je uiterlijk 1 week voor vertrek per mail. 

Online inchecken 
Heb je een vakantie geboekt met autohuur vanaf de luchthaven, dan is het voor een aantal bestemmingen mogelijk om vooraf online in te checken. Dit raden wij sterk aan, aangezien er lange wachtrijen kunnen ontstaan bij de incheckbalie van de autoverhuurder op de luchthaven.

Ongeveer 1 week voor vertrek ontvang je de autohuurvoucher. Staat er op jouw voucher een rode button onder 'online inchecken’, dan kun je via deze button online inchecken. Dit is mogelijk tot 24 uur voor aankomst op de luchthaven van jouw bestemming.

Inleveren
Lever je de auto in, neem dan al jouw privébezittingen mee uit de auto.

Het is belangrijk het huurcontract, dat lokaal getekend is, minimaal 8 weken te bewaren.

Heb je schade gereden, dan is het ook erg belangrijk dat je minimaal 8 weken het schaderapport bewaart.

Ophalen & inleveren buiten openingstijden
Het is vaak geen probleem om de huurauto op te halen of in te leveren buiten de openingstijden van het kantoor. Houd er rekening mee dat dit soms extra kosten met zich mee kan brengen. Deze kosten worden genoemd op de autohuurvoucher en betaal je ter plaatse.

Tip! Op jouw autohuurvoucher staat de aankomst- en vertrektijd van jouw vluchten genoemd. Komt jouw vlucht buiten openingstijden van het kantoor aan, maar haal je daadwerkelijk de huurauto binnen openingstijden op omdat je bijvoorbeeld nog op jouw bagage moest wachten? Dan betaal je uiteraard geen kosten.

Inbegrepen bij jouw huurauto

Inclusief
Als je een auto huurt bij Sunweb, zijn alle kosten inbegrepen. Ook zorgen we altijd voor een nette huurauto. Hiervoor werkt Sunweb al jaren samen met Sunny Cars.

  • Ongelimiteerd aantal kilometers
  • Standaard extra WA verzekering van 7,5 miljoen
  • Schadeverzekering (CDW)
  • Diefstalverzekering (TP)
  • Terugbetaling eigen risico
  • Dekking glas-banden-bodem en dakschade
  • 24/7 bereikbaarheid van het Sunny Cars noodnummer


Extra verzekering

De verhuurder ter plaatse biedt vaak nog een extra verzekering aan. Deze kun je afwijzen want een Sunny Car is altijd all-in verzekerd.

Controleer de auto goed op eventuele schades voordat je het terrein van de verhuurder verlaat. Twijfel je, neem dan altijd contact op met het noodnummer van Sunny Cars.

Extra's

Schade aan de huurauto
Heb je schade aan de huurauto, vul dan ter plaatse direct het schadeformulier in. Neem vervolgens contact op met de verhuurder. Het telefoonnummer van de verhuurder staat op de papieren die je ontvangt als je de auto ophaalt.

In overleg wordt bepaald of je verder kunt rijden of dat je een nieuwe huurauto ontvangt.

Ook belangrijk is dat je de schade meldt bij Sunny Cars. Sunny Cars heeft een noodnummer wat 24 uur per dag bereikbaar is. Zij geven je ondersteuning en advies.

Terug in België kun je het eigen risico eenvoudig claimen via het declaratieformulier op de website van Sunny Cars.

Bagage

Op de meeste vluchten is ruimbagage niet inclusief. Via Mijn Sunweb kun je dan ook gemakkelijk jouw ruimbagage bijboeken. Een overzicht van alle mogelijkheden, kosten en bijhorende bagageregels vind je per luchtvaartmaatschappij terug in onze reisinfo onder vluchten

Excursies

Op onze bestemmingen bieden wij leuke excursies aan. Alle excursies kun je boeken bij de reisleiding. Boek je de excursie bij de reisleiding dan ben je verzekerd van een goede service en kwaliteit.

De prijzen en beschrijving van de excursies die op onze website staan zijn onder voorbehoud. De prijzen kunnen ter plaatse afwijken. Ook kan het voorkomen dat excursies soms afwijken van de beschrijving. Dit kan komen door een veranderde plaatselijke situatie.

Houd er rekening mee dat als er te weinig belangstelling is voor een excursie deze niet georganiseerd wordt.

Deelname aan excursies is op vrijwillige basis en altijd op risico van de deelnemers. De rol van Sunweb is bij het organiseren van excursies slechts van bemiddelende aard. Sunweb kan hierdoor nooit aansprakelijk worden gesteld voor schade en/of letsel ontstaan tijdens of door deelname aan een excursie.

Verzekeringen

Informatie over verzekeringen

Annuleringsverzekering 
Dekking annuleringsverzekering

Reisverzekering
Dekking reisverzekering
Tips bij beschadiging, verlies of diefstal

AXA
Schadeclaim indienen
Hulp bij problemen op reis
Medische zorg in het buitenland

Annuleringsverzekering

Dekking annuleringsverzekering
Wanneer je kort voor vertrek jouw vakantie moet annuleren, kun je voor onverwacht hoge kosten komen te staan en daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Met een annuleringsverzekering hoef je niet zelf voor deze kosten op te draaien. Welke redenen er gedekt zijn hangt af van de keuze van jouw verzekering. Op onze verzekeringspagina kun je teruglezen wat er allemaal gedekt is.

De premie is een percentage van de gehele reissom plus € 3,50 poliskosten. Over dit bedrag wordt 9,25% assurantiebelasting berekend.

De algemene verzekeringsvoorwaarden lees je hier. De verzekeringskaart vind je hier

Reisverzekering

Dekking reisverzekering

Wil je met een gerust gevoel op reis gaan? Dan raden wij je aan om een goede reisverzekering afsluiten. Verzeker je in geval van verloren bagage, ongeval of ziekte en dit tegen materiële en lichamelijke schade die je kan oplopen tijdens jouw reis of vakantie. Waar je ook naartoe gaat, met een reisverzekering van AXA ga je goed voorbereid op weg.

Kinderen van 0 tot en met 4 jaar oud zijn automatisch gratis meeverzekerd onder de dekking van de verzekering van een volwassen reiziger. Het is niet mogelijk om alleen een verzekering voor een kind af te sluiten. Voor alle Europese landen inclusief Marokko, Egypte, Tunesië en Turkije heb je een reisverzekering met Europadekking nodig. Voor de Verenigde Arabische Emiraten heb je een reisverzekering met Werelddekking nodig.

Je kunt kiezen uit 3 type reisverzekeringen:

Basis 
Premie Europadekking: €1,57 per persoon per dag
Premie Werelddekking: €2,67 per persoon per dag

Comfort
Premie Europadekking: €1,92 per persoon per dag
Premie Werelddekking: €3,07 per persoon per dag

Optimaal
Premie Europadekking: €2,77 per persoon per dag
Premie Werelddekking: €4,02 per persoon per dag

De premie bestaat uit bovengenoemde prijzen plus 3,50 euro poliskosten. Over dit bedrag wordt 9,25% assurantiebelasting berekend.

De algemene verzekeringsvoorwaarden lees je hier. De verzekeringskaart vind je hier

Tips bij beschadiging, verlies of diefstal 
Bij vermissing of beschadiging van jouw bagage tijdens een vlucht is het noodzakelijk dat je een PIR-rapport (Property Irregularity Report) laat opmaken door de vervoerder op de luchthaven.

Bij beschadiging of vermissing van je bagage tijdens de vakantie is het belangrijk dat je een verklaring laat opmaken door onze reisleiding. Ook is het belangrijk dat je bij verlies of diefstal altijd aangifte doet bij de plaatselijke politie. Vraag altijd om een schriftelijk bewijs hiervan.

Bewaar jouw beschadigde artikelen, nota’s en verklaringen goed. Het kan voorkomen dat AXA je in een later stadium vraagt deze op te sturen.

AXA

Schadeclaim indienen
Als je schade hebt, dan kun je direct een schadeclaim indienen bij AXA via het online schadeformulier. Rechtsbovenin kun je de taal aanpassen naar Nederlands.

Houd bij het melden van jouw schade de nota’s, garantiebewijzen, verklaringen en andere bewijzen bij de hand. Hoe vollediger je jouw schade omschrijft en bewijzen toevoegt, hoe sneller AXA jouw schade kan afhandelen.

Hulp bij problemen op reis
Gaat er iets mis op reis? Dan kun je 24 uur per dag bellen met de AXA Hulplijn via telefoonnummer +32 (0) 2 215 97 90. Sla dit nummer op in jouw mobiele telefoon.

Bel in ieder geval direct de AXA Hulplijn bij:
• ziekenhuisopname;
• ongeval of ziekte;
• eerdere terugkeer;
• pech met jouw auto, caravan of camper;
• onverwachte extra reis- en/of verblijfkosten.

Medische zorg in het buitenland
In de meeste vakantielanden krijg je medische zorg als je jouw European Health Insurance Card (EHIC) bij je hebt. Deze staat vaak vermeld op de achterkant van jouw verzekeringspas. De EHIC-pas is geldig in de landen: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland en Australië. In sommige landen is de EHIC-pas niet geldig en heb je een 111 formulier van jouw zorgverzekering nodig. Dit geldt voor de vakantiebestemmingen: Marokko, Turkije en Tunesië. Je kunt dit formulier vaak online via jouw zorgverzekeraar opvragen.